Hartelijk dank voor uw bezoek aan de WEBsite van ons zeilschip de ketch DIOGENES .

Op deze pagina geven wij u wat meer informatie over ons en de mogelijkheden voor kleine groepen met een beperking en pleegkinderen
om te zeilen op de DIOGENES.

Wij willlen deze mensen graag de mogelijkheid bieden om een dagje te zeilen op het Markermeer of IJsselmeer tegen een zeer speciaal tarief.

Wat eraan vooraf ging.
Al lange tijd liepen wij met het idee rond een schip te kopen en t.z.t. met het schip rond de wereld te gaan of in ieder geval in warmere streken te gaan liggen. Met een beetje charteren met toeristen en/of wat klussen hier en daar zouden wij in het nodige levensonderhoud kunnen voorzien en het schip onderhouden.

In de zomer van 2006 kwamen we "ons" schip tegen op een internationale botenwebsite. Het lag alleen in Kroatië.
Dit gaf nog even extra werk want een boot financiëren die in het buitenland ligt is niet gemakkelijk.
En vervolgens moesten er ook nog wat reparaties verricht worden voordat de reis ondernomen kon worden. En dat geeft natuurlijk altijd
meer problemen dan wanneer je een schip in Nederland koopt. Verder moet je je zeker stellen m.b.t. douaneaangelegenheden om hier in Nederland niet nog eens voor extra verrassingen te komen staan. Hetgeen géén garantie is want we waren na een lange tocht nog maar
nèt door de sluizen van IJmuiden of we werden op het Noordzeekanaal al geënterd door een douaneboot. Ondanks dat we alle papieren
omtrent BTW konden overleggen vond men het tóch nodig een heel onderzoek te starten of e.e.a. wel correct was verlopen.
Zelfs werd contact gezocht met de vorige eigenaar (Oostenrijker) en moest deze de nodige documenten overleggen.
Dit onderzoek heeft ruim een half jaar geduurd waarna wij uiteindelijk te horen kregen dat alles alsnog correct was verlopen.
Dus voor toekomstige kopers van een schip in het buitenland,... wees gewaarschuwd!

Vervolgens moet je opstappers regelen die ± 6-8 weken vrij kunnen nemen om het schip te helpen over te varen. Om dit alléén te doen vond
ik geen optie vanuit het oogpunt dat ik het schip nog niet kende en m.b.t. de veiligheid. Onderweg even wegdutten en dan door een containerschip te worden overvaren leek mij geen prettig vooruitzicht.
Het overvaren van Kroatië naar Nederland was geen probleem want tenslotte had ik een veel kleiner bootje (met 3 man) al eens vanuit
Guadeloupe ( Caribean) naar de Azoren gevaren met gratis een stormpje onderweg erbij van beaufort 10.
Ja, zelfs een mega olietanker onderweg laten stoppen voor eten en drinken hetgeen we te kort kwamen. We hadden nml. geen rekening gehouden (Ja, ja, ik weet het. Dat was een beetje dom) met zoveel windstiltes en kwamen met 0,25 liter water over op de Azoren aan.
Het tekortgekomen "vocht" hierna snel aangevuld bij het beroemde zeilerscafe SPORT.
Verder met m'n vorige schip al diversen reizen naar Noorwegen, Engeland, Schotland en Frankrijk gemaakt. Dus Kroatië moest, behalve het extra werk, te overkomen zijn.

Tussen 20 september en 4 november 2006 hebben we de DIOGENES vanuit Kroatië overgevaren naar Nederland. Via Italië, Malta, Sardinië, Malaga, Cascais, oversteek golf van Biscaje, Dartmouth, IJmuiden.
Uiteraard van alles onderweg meegemaakt. Van water in de machinekamer (lees: heel veel) tot bijna brand aan boord door kortsluiting bij het het aanlopen van Malta. De vorige eigenaar had wat draden in elkaar gefrutselt en onder het plafond weggemoffeld.
Aangezien we deze reis met slecht weer ècht veel water over het schip hebben gekregen, hetgeen dus ook bij de bewuste draden kwam, laat de rest zich raden. Nadat we constateerden dat er rook van boven het plafond uitkwam heb ik direct alle stroom vanaf de accu's afgesloten hetgeen nog nèt op tijd was. In het andere geval had de Diogenes nu op de bodem van de Middellandse zee gelegen en wij hopelijk nog net op tijd in het reddingsvlot.

Maar daarbij natuurlijk allerlei kleinere mankementen waar we mee werden geconfronteerd. Immers het schip leer je pas kennen tijdens het varen. Vanaf Malta begaf ook de stuurautomaat het die ook niet meer te repareren viel. Dus alles (met 3 man) 24u per dag op het handje gestuurd. En dit is ècht niet leuk.

Vervolgens ook nog geconfronteerd met een paar opstappers die op het laatste moment in dit jaar de Golf van Biscaje niet durfden over te steken en in Cascais van boord gingen. Maar het schip zelf,....oersterk

Tussen eind 2006 en mei 2009 heel veel aan het schip gedaan. Uiteraard veel meer dan we hadden verwacht en de bootjesmensen weten dan precies wat je bedoelt. Inderdaad, koop een boot en werk je dood. Maar, ook dàt hoort bij de hobby zullen we maar zeggen.
Kortom, al met al heeft het ons zoveel geld gekost dat we de warmere streken nog even moeten vergeten alhoewel dat niet de enige reden is.
In ieder geval hebben we het nog een paar jaar vooruit geschoven.

Maar, om die komende jaren toch wat nuttigs te kunnen doen willen we het schip ook beschikbaar stellen aan de doelgroepen zoals boven omschreven. Samen vinden we dat genoegdoening niet altijd in geld behoeft te worden uitgekeerd en daarom willen wij voor deze mensen met het schip gaan varen tegen sterk gereduceerde prijs..
Zo hebben wij ons ook aangemeld bij de Stichting Ambulancewens die ervoor zorgt dat mensen die in hun laatste levensfase verkeren nog een wens in vervulling kunnen laten gaan. Dit doen wij uiteraard gratis.

 


Technische informatie over de DIOGENES

 

Zeilschip MIKADO 56" superketch

Lang 17,5m,
Breed 4.90m
Diepgang 2.10m,
Gewicht 24 T

Motor Perkins 6 cyl. diesel 120 pk.
Boegschroef
Radar 48 mijl.
Plotter
GPS 2x
AIS
Autopilot
Marifoon
Log/windmeter/dieptemeter
Epirb
Reddingsvlot 6 pers.
TV/Radio/CD/DVD
Dickinson diesel verwarming.
Bijboot is een Porta-Bote 12'.

Ruime salon voor ± 10 personen
Toilet en aparte douchehut.
Wasmachineruimte
5 slaaphutten .

 

WIE WAS DIOGENES naar wie het schip is vernoemd.

De filosoof Diogenes is geboren in de stad Sinope en leefde gedurende veel jaren in Athene. Vele vermeldenswaardige daden en woorden van hem zijn overgeleverd. Hij verachtte rijkdom en wilde niets bezitten. Hij was gewoon te zeggen: ‘Wie veel dingen wil, zal altijd ongelukkig zijn. Gelukkiger zijn zij die geen behoeftes hebben.’

Hij was dus tevreden met de allergrootste armoede. Hij was van mening dat alleen een vest om zijn lichaam te bedekken, een bord om te eten en een beker om te drinken nodig was. Nadat hij een jongen voedsel met zijn handen had zien vasthouden en water uit zijn handen had zien drinken gooide hij zelfs zijn bord en beker weg. Hij had zelfs geen huis, maar woonde de ganse zomer en winter in een vat.

Toch beschouwden de Atheners Diogenes als wijs, dus waren ze gewoon hem over vele zaken te raadplegen.
Eens werd hem gevraagd: ‘Wat baat jou armoede?’ Toen zei hij: ‘De armoede bevrijdt me van zorgen en beschermt me, ik word niet
gekweld door achterdochtig te zijn of te vrezen, want ik ben bereid om alle hinderlagen van het lot te ondergaan'.
Dom zijn zij die alles vrezen, en alles wantrouwen leven in vrees.
Diogenes antwoordde aan een vriend die vroeg: ‘Wanneer moet een wijs man eten?’ ‘Als hij rijk is dan eet hij wanneer hij het verlangt,
als hij arm is eet hij wanneer hij kan.’

Ook zei men dat hij wandelde over de straat terwijl hij een lamp vasthield in zijn hand en terwijl de zon brandde. Hij zei aan de burgers die vroegen wat hij deed: ‘Ik zoek een mens, maar ik vind er geen.’ De Atheners kenden hem toch een grote eer toe. Nadat een jongen zijn ton had gebroken gaven ze een nieuwe ton aan de filosoof.

De DIOGENES is ook aangemeld bij de
STICHTING AMBULANCEWENS.

Deze stichting zet zich in voor zieke mensen die in hun laatste levensfase
nog graag een wens in vervulling zien gaan.

http://www.ambulancewens.nl/

Bezoek ook de website van GB TRADING met o.a. de (unieke) opvouwbare PORTA-BOTE uit de USA
en de scheepskachels van DICKINSON MARINE uit Canada .

www.gbt.nl